وبلاگ

چرم خودرویی

چرم طبیعی خودرو نقش مهمی در زیبایی فضای داخلی اتومبیل ایفا می کند. شاید شما هم جزء افرادی باشید که عاشقانه به خودروی خود اهمیت می دهید و مانند اعضای خانواده به آن نگاه می کنید. در این صورت، حتما به تک تک اجزای آن توجه دارید و  علاوه بر سلامت خودرو به طراحی و دیزاین آن هم دقت می کنید.

چرم خودرویی

چرم طبیعی خودرویی

توجه خریداران به طراحی داخلی خودروها باعث شده تا تولید کنندگان اتومبیل در کنار فرم و طراحی بدنه به دیزاین داخلی خودروها هم توجه نمایند. یکی از قطعات مهم در زیبایی کابین اتومبیل، صندلی آن است. امروزه در طراحی صندلی برخی از خودروها از چرم استفاده می کنند. این امر به عنوان یک آپشن در خودرو شناخته می شود. چرم هایی که برای صندلی خودروها و تزئین قسمت داخلی کابین به کار می روند از نوع طبیعی یا مصنوعی هستند. در این مقاله می خواهیم در مورد چرم خودرویی با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

چرم طبیعی چیست؟

یک ماده ی طبیعی، منعطف و بادوام است که کاربردهای زیادی دارد. این محصول را از طریق دباغی پوست خام حیوانات به ویژه گاو به دست می آورند. دباغی روشی است که پوست فسادپذیر حیوان را به یک ماده ی انعطاف پذیر و دائمی تبدیل می کند. برای انجام عملیات دباغی از مواد گیاهی به صورت فیزیکی و شیمیایی استفاده می کنند. با این کار تغییری در خصوصیات اصلی چرم ایجاد نمی شود. فقط قسمت سطحی چرم را مقاوم می کنند تا میکروارگانیسم ها به درون آن نفوذ نکنند.

به این ترتیب می توان از چرم دباغی شده برای تولید انواع پوشاک (کاپشن، کفش، کت و دستکش)، وسایل جانبی (کیف و جاکلیدی)، وسایل ماشین و … استفاده نمود.

تاریخچه صنعت چرم و دباغی در جهان

اگر در تاریخ جستجو کنید متوجه می شوید که چرم یکی از اولین تولیدات انسان بوده است. انسان ها در گذشته برای پوشاندن بدن خود از چرم حیوانات استفاده می کردند. بنابراین، صنعت دباغی به عنوان یک صنعت اصیل و ارزشمند در جهان شناخته می شود. نقاشی های دیواری و مصنوعات به دست آمده از مصر باستان نشان می دهند که در آن زمان برای ساختن لباس، صندل، دستکش، مشک آب و یا پیچیدن مردگان از چرم استفاده می شد. این آثار به 5 هزار سال پیش از میلاد مسیح برمی گردند و بیان گر این موضوع هستند که انسان ها سالیان طولانی است که با چرم و کاربرد آن آشنایی دارند. رومیان باستان با استفاده از پوست گاو، چرم تولید می کردند. از این محصول برای ساخت کفش، لباس و تجهیزات نظامی (سپر، زین اسب و …) استفاده می کردند.

یافته های باستان شناسان هم موضوع استفاده ی انسان از چرم را ثابت می کنند.

با صنعتی شدن جهان در قرن 18 و 19، استفاده از چرم گسترش زیادی پیدا کرد. اختراع خودرو، موجب پیشرفت چشمگیری در صنعت دباغی شد. به این ترتیب، برای روکش اتومبیل های لوکس از چرم استفاده می کردند. به مرور زمان بسیاری از کارخانه های قدیمی دباغی، دستگاه های تولید چرم طبیعی را خریداری کردند. هدف آنها از این کار، افزایش تولید و سودآوری بود. بعدها، انواع چرم های صنعتی هم وارد بازار شدند.

تاریخچه چرم سازی در ایران

چرم سازی سنتی را در ایران با نام سراجی می شناختند. در گذشته برای تولید انواع کیف، کفش، کمربند، زین اسب، زیورآلات و … از هنر چرم سازی استفاده می کردند. به افرادی که این هنر را انجام می دادند، سراج می گفتند. نوشته های خواجه رشید الدین که به دوره ی پس از حمل مغول مربوط می شوند، رونق تجارت چرم و پوست در ایران را نشان می دهند. در آن زمان، شهرهای شیراز و تبریز شهرت فراوانی داشتند. شهر همدان در دوره ی قاجار به عنوان مهم ترین مرکز تولید یک نوع چرم خاص شناخته می شد. این چرم را از پوست گوسفند تهیه می کردند. امیرکبیر در سال 1267، نمونه هایی از پوست را برای نمایشگاهی در لندن فرستاد. در این زمان، شهرهای مختلف ایران مانند تبریز، اصفهان و همدان در زمینه صادرات پوست و چرم به کشورهای عثمانی، روسیه و هند، فعال بودند.

در سال 1308 شمسی، اولین کارخانه چرم سازی در ایران تاسیس شد. این کارخانه در شهر تبریز قرار داشت و کارخانه های بعدی در همدان، تهران و اصفهان تاسیس شدند.

اولین کارخانه ی مدرن چرم سازی در همدان در سال 1311 بنیان گذاری شد. این کار توسط اردشیر یگانگی صورت گرفت. به مرور زمان تعداد کارخانه های چرم سازی از یک کارخانه در سال 1311 به 22 کارخانه در سال 1322 افزایش یافت.

چرم طبیعی خودرویی

جنس چرم اتومبیل

معمولا چرم خودرو از جنس چرم های سنگین است. این نوع چرم، کیفیت بالایی دارد و در عین حال هزینه تولید آن پایین می باشد. از ویژگی های چرم های سنگین می توان به ضخامت و مقاومت بالا و انعطاف پذیری بسیار خوب آن ها اشاره کرد. به همین دلیل برای تولید انواع لوازم چرمی به کار می روند.

بهترین نوع چرم طبیعی برای روکش صندلی خودرو

مدل های مختلفی از چرم طبیعی در کشور تولید می شوند. اما همه این مدل ها برای تولید روکش صندلی مناسب نیستند. بهترین نوع چرم طبیعی برای روکش صندلی خودرو، مدل مبلی چرم طبیعی گاوی است. ضخامت مناسب و روبه پایین این چرم در کنار خاصیت کشسانی بسیار زیاد آن باعث شده تا گزینه ی مناسبی برای این کار باشد. این خصوصیات مانع از ایجاد پارگی و آسیب به روکش صندلی خودرو می شوند.

استفاده از چرم طبیعی گاو برای صندلی خودرو

امروزه بسیاری از  خودروسازان برای طراحی داخل کابین خودروها و صندلی آنها از چرم استفاده می کنند. قیمت بالای چرم طبیعی گاو باعث شده تا این نوع چرم را برای خودروهای لوکس و گران قیمت مانند مرسدس بنز به کار برند. در طراحی صندلی برخی از خودروهای وارداتی از چرم طبیعی یا پارچه استفاده می کنند و در قسمت میانی آنها چرم گاو قرار می دهند.

باید توجه داشت که چرم گاوی مخصوص خودرویی در برابر شرایط جوی مانند نور مستقیم خورشید، دمای بالا و رطوبت از خود حساسیت نشان می دهد. ضمن اینکه باید مراقب بود تا مواد حاوی الکل (عطر، ادکلن و …) بر روی چرم طبیعی نریزند.

مزایای چرم گاو برای صندلی اتومبیل

استفاده از چرم گاو در طراحی صندلی خودروها مزایای زیادی دارد. این صندلی ها به راحتی تمیز می شوند. این ویژگی برای خانواده های پر جمعیت یا کسانی که فرزند کوچک دارند، بسیار اهمیت دارد. صندلی های چرمی را می توان به عنوان یک آپشن بر روی انواع خودروها اضافه نمود. وجود صندلی چرمی در خودرو باعث زیبایی بیشتر اتومبیل می شود. یکی از مواردی که همیشه توجه افراد را به خود جلب می کند، صندلی خودرو می باشد. صندلی های چرمی برای افرادی که با لباس کار وارد خودرو می شوند و یا وسیله ای با خود حمل می کنند، مناسب می باشند.

عوامل موثر در کیفیت چرم طبیعی برای صندلی خودرو

عوامل مختلفی مانند جنس، رنگ، مواد اولیه مورد استفاده، رنگ و نوع الیاف، نقش مهمی در کیفیت و دوام صندلی خودرو دارند. ضمن اینکه بر روی دمای داخلی کابین خودرو و میزان تعریق و راحتی سرنشینان هم موثر هستند.

چرم طبیعی خودرویی

تفاوت چرم طبیعی و مصنوعی

چرم طبیعی (Natural Leather) و چرم مصنوعی (Artificial Leather) را به راحتی نمی توان تشخیص داد. چرم طبیعی یک محصول زیبا و بادوام است که علاقمندان زیادی دارد. ویژگی های چرم طبیعی باعث شده تا ارزش و جایگاه بالاتری نسبت به چرم مصنوعی داشته باشد.

روش های تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی

تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی بسیار سخت است. اما با توجه به یکسری نکات می توانید یک محصول با کیفیت را خریداری نمایید.

–  مشاهده کردن : به سطح چرم نگاه کنید. چرم طبیعی یک سطح دانه دانه همراه با منافذ کوچک و خطوط مورب دارد. در حالی که سطح چرم مصنوعی، کاملا صاف و بسیار براق می باشد. در روی آن هیچ گونه خطوط دانه دانه و ظریف کاری دیده نمی شود. با پیشرفت های صورت گرفته در چرم سازی، تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی سخت تر شده است. امروزه چرم های طبیعی تولید می کنند که دارای سطحی صاف و براق هستند. به این چرم ها، چرم اصلاح شده می گویند. معمولا سطح چرم های مصنوعی بسیار براق تر از چرم های طبیعی است و درخشندگی غیر عادی دارد. سطح چرم های طبیعی از دانه دانه های یکسان و کم ارتفاع تشکیل می شود. در حالی که چرم های مصنوعی دارای سطحی با دانه های بلند و غیر منظم هستند.

بافت چرم های طبیعی به صورت فشرده و متراکم است و در قسمت های برش خورده دارای طرحی منحصر به فرد و غیر تکراری هستند. اما چرم های مصنوعی، الیاف متراکم ندارند.

– لمس کردن : یکی از روش های تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی، لمس کردن آن است. اگر محصول موردنظر از چرم طبیعی باشد، حس گرمی و نرمی را به شما انتقال می دهد. اما در مورد چرم مصنوعی متوجه سختی، سردی و بی روح بودن آن می شوید.

اگر سطح چرم طبیعی را با نوک انگشتان خود فشار دهید، پس از کمی فشار، چروکیده می شود. اما سریعا به حالت اولیه خود برمی گردد. این حالت در مورد چرم مصنوعی اتفاق نمی افتد.

چرم های طبیعی به راحتی به وسیله ناخن خراش برمی دارند. در حالی که چرم های غیر طبیعی را به سختی می توان با سوزن سوراخ کرد.

– خواندن مشخصات محصول : قبل از اینکه محصولی را خریداری کنید، حتما مشخصات روی آن را مطالعه نمایید. معمولا برندهای معتبر از بهترین مواد برای تهیه محصولات خود استفاده می کنند. محصولات برندهای معروف داخلی و خارجی، شناسنامه دارند. بر روی این محصولات اطلاعاتی در مورد نوع چرم ( گاوی، گوسفندی یا بزی)، نوع پرداخت( دانه دار کامل یا اصلاح شده)، اندازه، کشور سازنده و … درج می شوند.

– گران بودن چرم طبیعی : قیمت چرم طبیعی بیشتر از چرم مصنوعی است. دلیل این امر، مقاومت و کیفیت بالای چرم طبیعی می باشد. علاوه بر این، چرم های طبیعی مرغوبیت زیادی دارند و بادوام تر هستند. ضمن اینکه دوخت این نوع چرم با روش خاصی صورت می گیرد و زمان بر می باشد.

– بو کردن : چرم طبیعی، بوی خاصی دارد. این بو کمی شیرین است و حس زنده بودن ایجاد می کند. شدت بوی چرم طبیعی در همه محصولات یکسان نیست. برخی از افراد، محصولات تقلبی تولید می کنند که دارای رایحه ی چرم طبیعی هستند. بوی این محصولات پس از گذشت مدت کوتاهی از بین می رود.

– حرارت دادن : یکی از روش هایی که برای تشخیص چرم طبیعی از فیک به کار می رود، تست حرارت می باشد. برای این منظور، یک فندک یا کبریت را روشن می کنند و حرارت آن را نزدیک چرم می برند. اگر چرم طبیعی و اصل باشد، بعد از حرارت و سرد شدن، دوباره به حالت اول خود برمی گردد. اما چرم های مصنوعی می سوزند و بوی پلاستیک می دهند. با استفاده از این تست، میزان مقاومت چرم مشخص می شود. توصیه می کنیم از این روش بر روی محصولات خاص فروشگاه های چرم استفاده نکنید.

– خم کردن : در این روش میزان انعطاف پذیری چرم  تعیین می شود. چرم های طبیعی بعد از خم کردن، دوباره به حالت اولیه خود بازمی گردند. در این حالت، چین و چروکی بر روی چرم باقی نمی ماند. اما چرم های مصنوعی به سختی خم می شوند. آثار چین و چروک بر روی آنها باقی می ماند.

– وزن چرم : چرم طبیعی سنگین تر از چرم مصنوعی است. چرم هایی که از پوست بز تهیه می شوند، وزن کمتری نسبت به چرم گاو دارند. در بین چرم های طبیعی، چرم های اصلاح شده سبک تر از  چرم های دانه دار کامل می باشند. چرم های مصنوعی هم سبک تر از این دو نوع چرم هستند.

– تست رطوبت : یک روش ساده برای تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی، استفاده از تست رطوبت می باشد. در این روش، چند قطره آب را روی چرم می ریزند. منافذ کوچک موجود در چرم طبیعی سریعا آب را جذب می کنند. برای این آزمایش فقط به چند قطره آب نیاز است. اگر آب زیادی استفاده کنید، به چرم آسیب وارد می کند. معمولا چرم مصنوعی، رطوبت را جذب نمی کند. اما انواع خاصی از چرم مصنوعی وجود دارند که آب را جذب می کنند. بنابراین نمی توان از این روش به تنهایی برای تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی استفاده کرد.

چرم طبیعی خودرویی

مراحل آماده سازی چرم

مرحله اول : آماده سازی پوست و موزدایی

در این مرحله، مقداری نمک طعام را بر روی پوست می پاشند. این کار باعث ضدعفونی پوست و از بین رفتن آب آن می شود. سپس پوست را در آب می گذارند. به این ترتیب، دوباره پوست به حالت اولیه خود باز می گردد. با کمک محلول سولفور سدیم و سولفورهای کلسیم و آمونیوم می توان موها را از بین برد. اما معمولا برای این کار از مخلوط سولفور سدیم و آهک استفاده می کنند. پوست را مدتی در این محلول قرار می دهند و سپس با استفاده از محلول های اسید لاکتیک، بی سولفیت سدیم و املاح آمونیوم، آهک آن را از بین می برند.

مرحله دوم : دباغی

این مرحله به روش های مختلفی انجام می شود که شامل دباغی گیاهی، معدنی و دباغی با مواد سنتتیک می گردد.

1- دباغی گیاهی :

گیاهان مختلفی وجود دارند که برگ، میوه، چوب و یا پوست آنها حاوی ماده دباغی است. از جمله این گیاهان می توان به بلوط، سماق، شاه بلوط و صنوبر اشاره کرد. تانن و سماق جزء مواد دباغی محسوب می شوند. تانن از میوه ی گیاه چین به دست می آید و نوع دیگر آن را از میوه بلوط تهیه می کنند. این مواد در صنایع رنگرزی و داروسازی هم کاربرد دارند. سماق هم از بوته ی گیاه سماق به دست می آید. در این عملیات، ابتدا به کمک آب، ماده دباغی را از بخش های مختلف گیاه جدا می کنند. سپس پوست را درون آن قرار می دهند تا ماده دباغی کاملا جذب پوست شود. به مرور زمان، غلظت محلول را بالا می برند. به این ترتیب عملیات دباغی پوست تکمیل می گردد. مراحل دباغی پوست برای تهیه چرم کفش کمی متفاوت می باشد.

روش های دباغی مورد استفاده برای مواد گیاهی

– روش لوح : اولین و ساده ترین روش دباغی است که با نام چال کردن هم شناخته می شود. در این روش، تعدادی تشت چوبی را داخل زمین جاسازی می کنند. سپس پوست های چرمی تمیز شده را به صورت لایه لایه درون این تشت ها قرار می دهند. به طوری که در فواصل بین لایه ها، مواد دباغی وجود داشته باشد. در این حالت، پوست ها به مواد دباغی آغشته می شوند. بعد از اینکه ظرفیت تشت کامل شد، درب آن را می بندند و بر روی آن وزنه های سنگی قرار می دهند. این کار باعث می شود تا فشار بیشتری به لایه های پوست وارد شود. برای اینکه عملیات دباغی بهتر صورت گیرد، مواد قدیمی تر را با مواد جدید مخلوط می کنند. عملیات دباغی زمان زیادی طول می کشد. بنابراین باید مواد را در فواصل زمانی مختلف عوض کرد. دباغی کامل پوست گاو با این روش، 3 سال طول می کشد.

با وجودی که این روش، بهترین شیوه ی دباغی است اما بسیار زمان بر و پر هزینه می باشد. عملیات دباغی مدرن در زمان کوتاهتری انجام می شود. معمولا چرم هایی که به این روش تهیه می شوند، برای ساخت کفش و کیف به کار می روند. این نوع چرم برای استفاده در صنعت صحافی خیلی مناسب نیست.

– روش برهن : یکی دیگر از روش های دباغی است که در آن پوست را به یک میله آویزان می کنند. سپس درون محلول رقیقی از مواد دباغی می گذارند. به مرور، نسبت درصد آب را کاهش می دهند. این امر موجب می شود تا محلول، غلظت بیشتری پیدا کند. دباغی با این روش نسبت به روش قبل، زمان کوتاهتری طول می کشد. به طوری که عملیات دباغی چرم گاو در 8 هفته و برای بز 10-8 روز زمان نیاز دارد.

– روش مخلوط : به دلیل این که ترکیبی از دو روش قبل می باشد، به آن روش مخلوط گفته می شود. در ابتدا عملیات دباغی را با استفاده از روش برهن و سپس روش لوح انجام می دهند. برای دباغی پوست گاو با این روش به 2 ماه زمان نیاز است. در حالی که چرم بز و گوسفند در عرض چند روز آماده می شوند.

از چرم هایی که به این روش تهیه می شوند، در صنعت جلدسازی و صحافی استفاده می کنند.

2- دباغی معدنی :

مواد دباغی که در این روش مورد استفاده قرار می گیرند شامل املاح فلزات گرم و آلومینیوم می شوند. این مواد درون آب هیدرولیز می شوند و نمک بازیک تولید می کنند. به این محلول، مواد قلیایی اضافه می نمایند تا خنثی شود. به این ترتیب واکنش کامل می گردد.

معمولا برای این کار از زاج های کروم و آلومینیوم استفاده می شود. اگر زاج کروم را به کار ببرند، برای احیای آن از بی کرومات استفاده می کنند. اما اگر از زاج آلومینیوم (زاج سفید) استفاده شود، به آن نمک طعام و زرده تخم مرغ مصنوعی اضافه می کنند.

3- دباغی با مواد سنتتیک :

یکی از موادی که در صنعت برای دباغی به کار می رود، صمغ مصنوعی است. اولین بار ، با استفاده از کرزول، آلدئید فرمیک و اسید سولفوریک این نوع ماده را تولید کردند. بعدها با اضافه کردن مواد دیگری مانند اوره، موجب افزایش کیفیت محصول نهایی می شدند.  در حال حاضر، برای انجام این نوع دباغی، از سولفوکلریدها استفاده می کنند که فرمول کلی آنها به صورت PSO2Cl می باشد. P در این فرمول، نشان دهنده ی پارافین با 30-15 اتم کربن است.

مرحله سوم : فرزکاری

بعد از عملیات دباغی، پوست ها را در یک دستگاه خاصی قرار می دهند. حرکت پوست ها بر روی غلتک های این دستگاه موجب می شود تا رطوبت پوست تبخیر شود. پس از خشک شدن پوست ها، آنها را بر اساس کیفیت دسته بندی می کنند. سپس درون یک پلاستیک می پیچند تا کاملا خشک شوند.

پس از دباغی، پوست‌ها در دستگاه خاصی قرار می‌گیرند تا رطوبت اضافی موجود در آن‌ها توسط فشاری که غلتکی مخصوص به پوست‌ها وارد می‌کند، از بین برود. لبه های نامنظم پوست را می تراشند تا کاملا یکدست شوند.

مرحله چهارم : رنگرزی

چرم ها در این مرحله رنگ آمیزی می شوند. برای این کار از طیف های مختلفی از رنگ استفاده می کنند. این مرحله زمان بر است. پوست ها را در سطل های بزرگی قرار می دهند و 8 ساعت صبر می کنند تا رنگ کاملا در آن نفوذ کند. اگر تمام رنگ موجود در سطل جذب شود و آب باقی مانده ی آن کاملا شفاف باشد، نشان می دهد که چرم کاملا رنگ گرفته است. در ادامه، پوست های رنگ گرفته را خشک می کنند و مجددا در معرض بخار قرار می دهند. با این کار، چرم ها انعطاف پذیر می شوند.

چرم طبیعی خودرویی

ماشین آلات و تجهیزات چرم سازی

برای چرم سازی از ماشین آلات مخصوصی استفاده می شود. هر یک از آنها عمل خاصی را انجام می دهند. از جمله این ماشین آلات و تجهیزات می توان به ماشین های جداکننده گوشت و چربی، ماشین های از بین برنده ی مو، ماشین های برش، ظروف دباغی، دستگاه های خشک کن و نرم کن اشاره کرد.

1- ماشین های جدا کننده گوشت و چربی : در ساختار این ماشین ها که به صورت غلتکی هستند، تیغه هایی وجود دارد. زمانی که پوست بر روی غلتک ها حرکت می کند و از بین تیغه ها رد می شود، قسمت های نرم و گوشتی آن جدا می شوند.

2- ماشین های از بین برنده ی مو : هنگامی که پوست را آهک می زنند، از این ماشین ها عبور می دهند. عملکرد این ماشین ها هم مانند ماشین های جدا کننده است. در این مرحله، برای جداسازی مو و پوست، از قدرت فشار استفاده می کنند.

3- ماشین های برش : دارای یک نوار فولادی هستند که بر روی قرقره هایی به فاصله ی 3-2 متر حرکت می کنند. تیغه های این دستگاه، پوست موجود بر روی غلتک ها را به اندازه های موردنظر برش می دهند.

4- ظروف‌ دباغی : معمولا شامل بشکه هایی می شوند که در آنها عملیات خیس کردن، چرب و رنگ کردن و … صورت می گیرد.

5- دستگاه خشک کن : در این دستگاه، چرم را بر روی صفحه هایی می چسبانند. سپس از داخل تونل هوای گرم عبور می دهند و آب سطح چرم تبخیر می شود. به این دستگاه ها، تونل درایر نیز می گویند.

6- دستگاه نرم کن : این دستگاه که با نام دستگاه اشتول هم شناخته می شود، برای باز کردن الیاف و ایجاد حالت ارتجاعی در چرم به کار می رود. در این دستگاه، الیاف چرم در زیر شانه های دستگاه تا حدودی نرم و انعطاف پذیر می شوند. گاهی اوقات این کار را برای چندین بار تکرار می کنند.

علاوه بر مواردی که نام بردیم، برای چرم سازی از ماشین های دیگری مانند ماشین کشش، صاف کن، آهار، لاک زن، صیقل دهنده و … هم استفاده می شود.

خرید چرم خودرویی

برای خرید چرم طبیعی ماشینی باید به نوع چرم و کاربری آن توجه نمود. چرمی را خریداری کنید که برای تولید روکش صندلی خودرو مناسب باشد. انواع گوناگونی از چرم ها را می توان برای تهیه روکش صندلی خودرو به کار برد. اما بهترین نوع چرم برای تولید روکش صندلی خودرو، چرم سنگین می باشد.

فروش چرم طبیعی ماشینی

بسیاری از افراد به روکش هایی که از چرم طبیعی تولید می شوند، علاقه دارند. آنها برای رسیدن به هدف خود، قیمت های بالایی را پرداخت می کنند. طراحی برخی از اتومبیل ها به گونه ای است که قسمت های صندلی، داشبورد، فرمان و بدنه آنها از چرم ساخته می شوند. برخی افراد هم برای تزئین قسمت های داخلی خودروی خود اقدام به بازسازی آن با استفاده از چرم طبیعی می کنند. به کار بردن چرم طبیعی در خودرو، موجب زیبایی، ماندگاری و دوام آن می شود.

خرید عمده چرم طبیعی خودرو

تزئین صندلی و فضای داخلی بسیاری از اتومبیل ها در گذشته با استفاده از چرم طبیعی انجام می شد. اما امروزه در ایران، چرم طبیعی در تعداد کمی از خودروها مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر کاخانه های خودروسازی، برخی از مغازه داران هم اقدام به خرید چرم طبیعی می کنند. آنها با استفاده از این چرم برای صندلی های خودروها روکش می دوزند. گاهی اوقات برای تزئین داشبورد، فرمان و … هم از چرم طبیعی استفاده می کنند. در ایران، رنگ های مشکی، زرشکی، قهوه ای و عسلی طرفداران زیادی دارند. اگر چرم طبیعی خودرو را به صورت عمده خریداری نمایند، قیمت آن به مراتب کمتر می شود.

چرم طبیعی خودرویی

چرم طبیعی آلمانی اتومبیل

چرم طبیعی آلمانی اتومبیل دوام بالایی دارد و در برابر سایش و گرما، سرما و نور مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. این نوع چرم فاقد کروم می باشد و در تولید آن از PCP و CFC های مضر برای محیط زیست استفاده نمی شود. وسعت این پوست ها 6-5 متر مربع می باشد. چرم طبیعی آلمانی اتومبیل یکی از بهترین انواع چرم می باشد که در فضای داخلی بسیاری از خودروها به کار می رود. برای لوازم داخلی اتومبیل از چرم گاوی استفاده می کنند. چرم طبیعی آلمانی اتومبیل از پوست گاوی کاملا دباغی شده با کروم و رنگدانه تهیه می شود. چرم های خودرو ساختار محکمی دارند و در مقابل ساییدگی و اشعه فرا بنفش مقاومت می کنند.

چرم طبیعی ایتالیایی اتومبیل

برای تهیه چرم طبیعی ایتالیایی از پوست گاو استفاده می کنند. ایتالیا با نام چرم درجه یک در دنیا شناخته می شود. با توجه به کیفیت و نوع پوست، دانه بندی چرم به صورت ریز یا درشت می باشد. اگر سطح محصول بیش از اندازه صاف باشد یا حس پلاستیکی بدهد، باید به اصل بودن چرم شک کرد. معمولا چرم طبیعی ایتالیایی از نظر بافت، سازگاری کمتری دارد و مقاومت خوبی در برابر ضربه از خود نشان می دهد. از دیگر ویژگی های این نوع چرم می توان به مقاومت در برابر حرارت و خاصیت ضد آب بودن آن اشاره کرد. این چرم در مقایسه با چرم آمریکایی، بهتر است. چرا که برای دباغی چرم از تکنیک های خاصی استفاده می کنند. بهترین کارخانه های دباغی در ایتالیا وجود دارند که تجربه و تعهد آنها باعث شده تا ایتالیا به عنوان یکی از تولیدکنندگان پیشرو در صنعت چرم جهان شناخته شود. بسیاری از شرکت های تولید کننده چرم در مرکز ایتالیا، توسکانی و امیلیا رومانیا قرار دارند.

چرم مخصوص فرمان اتومبیل

فرمان خودرو قسمتی است که دستان راننده در طول رانندگی با آن در تماس است. به همین علت در معرض فرسایش و پوسته پوسته شدن قرار دارد. خودروسازان معتبر دنیا در تولید محصولات خود از مواد اولیه با کیفیت استفاده می کنند. معمولا جنس فرمان و داشبورد محصولات این شرکت ها از یک نوع پلاستیک فوم فشرده می باشد. اما در مورد خودروهای تولید داخل، چنین اتفاقی نمی افتد. فرمان اتومبیل هایی که در کشور تولید می شوند، از یک نوع پلاستیک سفت و خشک می باشد. این امر باعث شده تا بسیاری از رانندگان برای مراقبت از فرمان و دست های خود، از روکش فرمان استفاده کنند. با کمک این روکش ها، دست رانندگان بر روی فرمان لیز نمی خورند. نقش این روکش ها زمانی پر رنگ تر می شود که افراد در مناطق گرم و مرطوب رانندگی می کنند. روکش فرمان در زیبایی و نظافت آن تاثیر زیادی دارد. انواع مختلفی از روکش ها وجود دارند که در بین آنها، روکش های چرمی طرفداران زیادی دارند. مدل های مختلف چرم فرمان اتومبیل شامل روکش فرمان چرم سوزنی، ورنی، چرم ویکتور، روکش فرمان چرم طبیعی یا گاوی، پوست ماری و … می شوند. استفاده از چرم برای روکش فرمان اتومبیل باعث افزایش طول عمر فرمان می شود. تنوع مدل های آن موجب شده تا با هر نوع سلیقه ای سازگار باشد.

چرم طبیعی فابریک صندلی بنز

صندلی مدل های مختلف مرسدس بنز با استفاده از چرم طبیعی پوشانده می شوند. چرم طبیعی فابریک صندلی بنز ، فضای داخل خودرو را چشم نواز می کند. با کمک یک دستمال مرطوب می توان گرد و غبار روی روکش را پاک کرد. این چرم، یک شخصیت اسپرت به خودرو می بخشد. از ویژگی های این نوع چرم می توان به ظاهر فوق العاده پیچیده، تنوع رنگ و جذابیت آن اشاره کرد. برای تولید این نوع چرم از غلتک های مخصوصی استفاده می کنند تا سطح چرم کاملا یکنواخت شود. این چرم ها کیفیت بالایی دارند و برای مدت طولانی دوام می آورند. چرم طبیعی فابریک صندلی بنز از پوست گاو بسیار نرم ساخته می شود. به همین علت حس خوبی برای افراد ایجاد می کند. در تولید این نوع چرم، استانداردهای عمومی صنعت چرم و مقررات خودرو رعایت می شوند.

چرم فابریک پورش

چرم فابریک پورش زیبایی خاصی به فضای درون خودرو می بخشد. این چرم ضد حساسیت بوده و قابلیت شستشو دارد. روکش صندلی چرم طرح پورشه فیت و قالب صندلی است. این روکش ها دارای طرح های ساده ای هستند. چرم فابریک پورش مقاومت بالایی در برابر ضربه به صندلی ایجاد می کند. برای چرم فابریک پورشه از بهترین چرم آلمان و اتریش استفاده می کنند که بر اساس معیارهای دقیق انتخاب می شوند.

چرم فابریک پورش

چرم فابریک بی ام و

صندلی های چرمی BMW با استفاده از چرم های مختلفی مانند چرم ناپا و مرینو ساخته می شوند. برای تمیز کردن چرم فابریک بی ام می توانید از جاروبرقی کمک بگیرید. یک پارچه را با محلول گرم و صابونی آغشته نمایید. دقت کنید که محلول موردنظر آسیبی به چرم وارد نکند. سپس با استفاده از یک پارچه مرطوب و آب گرم آن را تمیز کنید. در انتها چرم را خشک کنید و نرم کننده بزنید. چرم ناپا BMW ، ساختاری تمام دانه و بدون شکاف دارد. روکش شفاف و سبک این نوع چرم باعث دوام آن می گردد. چرم مرینو  منافذ ریزی دارد و دانه بندی آن به صورت کامل می باشد.

قیمت خرید چرم طبیعی خودرو

قیمت خرید چرم طبیعی ماشینی بیشتر از چرم های مصنوعی است. این چرم ها ماندگاری بالایی دارند و دچار تغییر رنگ نمی شوند. ویژگی های منحصر به فرد چرم های طبیعی باعث گران تر بودن این نوع چرم شده است.

سخن پایانی

چرم خودرویی نقش بسزایی در زیبایی و دوام صندلی اتومبیل ایفا می کند. اگر می خواهید فضای درونی خودروی خود را به صورت شیک و لوکس تزیین نمایید، می توانید از چرم طبیعی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =