وبلاگ

پارچه فابریک سقف اتومبیل

پارچه فابریک سقف اتومبیل

پارچه فابریک سقف اتومبیل یکی از مهم ترین قسمت های آن است که کمتر کسی به آن توجه می کند. بیشتر افراد تمرکز خود را بر زیبایی و سلامت قسمت بیرونی (ظاهر ) خودرو قرار می دهند. در حالی که باید بدانند با گذشت زمان، قسمت داخلی خودرو فرسوده می شود. این بسیار ناراحت کننده است که بسیاری از صاحبان اتومبیل خیلی دیر متوجه فضای داخلی خودروی خود می شوند. بنابراین، آنها همواره باید به وضعیت پوشش سقف ماشین خود توجه کنند.

پارچه سقف اتومبیل

بیشتر سقف خودروها از یک پارچه بافتنی تریکو تشکیل شده اند که برای ایجاد یک ظاهری یکنواخت و نرم چرت زده می شود. این پارچه به فوم پلی اورتان ذوب شده می چسبد. این کامپوزیت فوم فابریک به سقف فایبرگلاس داخلی خودرو چسبانده شده است. در واقع، هدلاینر ترکیبی از یک لایه بیرونی پارچه، یک بستر سفت داخلی و یک پشتی فوم داخلی است که به سقف خودرو چسبیده است. این محصول کامپوزیت، جذابیت داخلی خودرو را بهبود می بخشد و به عنوان یک عایق عمل می کند.

پارچه سقف اتومبیل
آستر سقف اتومبیل به عنوان هدلینر یا سربرگ هم شناخته می شود. این ماده، پارچه ای است که در سقف خودرو به کار می رود.

فواید پارچه سقف اتومبیل

با استفاده از پارچه سقف اتومبیل می توان زیبایی داخلی خودرو را افزایش داد. علاوه بر این، سر و صدای اضافی از بیرون را جذب می کند و باعث تنظیم دمای داخل خودرو می شود.

رفع افتادگی پارچه سقف اتومبیل

اگر به خوبی از سقف خودرو مراقبت نشود، ممکن است در گذر زمان دچار افتادگی شود. برای رفع این مشکل می توان آن را با یک نمونه جدید جایگزین کرد یا بدن برداشتن آستر، آن را تعمیر نمود. تعویض پوشش سقف می تواند هزینه زیادی به صاحب خودرو تحمیل کند.

رفع افتادگی پارچه سقف اتومبیل

روش تعویض پارچه سقف خودرو

برای تعویض پارچه سقف اتومبیل می توان از یک متخصص کمک گرفت. البته خود فرد هم می تواند این کار را انجام دهد. در این صورت بهتر است به نکات زیر توجه شود.

1- با استفاده از یک پین چرخشی با سر روشن :
این پین ها برای تثبیت سطوح وسیع پوشش سقف مناسب هستند. آنها همچنین به عنوان استاپ های آویزان شناخته می شوند. پین های چرخشی بسیار مقرون به صرفه می باشند و به راحتی می توان آنها را در بازار پیدا کرد. علاوه بر این پین ها، برای تعمیر پوشش سقفی که به زودی سقوط می کند می توان از پین های پیچشی استفاده نمود. مزیت پین های پیچشی این است که هیچ سوراخی روی تخته باقی نمی گذارند. به همین علت نسبت به روش های دیگر ارجحیت دارند.

2- با استفاده از چسب :
ساده ترین روش رای اتصال پارچه سقف اتومبیل، چسباندن آن است. برای اینکه آستر به طور یکنواخت بچسبد، توصیه می کنند تا از چسب اسپری استفاده شود. البته باید از چسبی استفاده کرد که مخصوص پارچه، اثاثه یا لوازم داخلی خودرو باشد. چسب معمولی برای این کار موثر نیست و نمی تواند در شرایط نامساعد جوی مقاومت نماید.

روش تعویض پارچه سقف خودرو
روی پارچه را با چسب اسپری کنید. مقداری از آن را روی فوم که در زیر آستر قرار دارد، اسپری نمایید. پارچه را با فوم شانه کنید و با دست محکم فشار دهید و هر گونه چین و چروک را از بین ببرید.

3- با کمک بخارشوی و غلتک رنگ :
اگر پارچه سقف اتومبیل شل باشد، نشان می دهد که چسب نمی تواند آن را نگه دارد. در این حالت، به کمک بخارشوی چسب را ذوب می کنند و با استفاده از غلتک رنگ، آستر را روی تخته پخش می کنند. با این کار، چین و چروک ایجاد نمی شود.

4- استفاده از پین های Sequin :
تعمیر پارچه سقف خودرو بدون برداشتن آن نیز امکان پذیر است. برای این کار می توان از پین ها کمک گرفت. زمانی که پارچه ی سقف اتومبیل از قسمت وسط شل می شود، به جای چسب می توان از پین های پولکی استفاده کرد. این پین ها می توانند به طور موثر آن را به عقب برگردانند. برای استفاده از پین های پولکی به زمان و پول زیادی نیاز نیست. با این حال، استفاده از این نوع پین ها در مناطق بزرگ توصیه نمی شود. بعد از صاف کردن پارچه، پین ها را به پشت فوم فشار دهید. می توانید سنجاق ها را به صورت دلخواه در طرحی جذاب بچینید.

5- استفاده از نوار دو طرفه :
نوارهای دو طرفه را می توان از هر فروشگاه خودرویی تهیه کرد. این نوارها را باید به قاب سقف و آستر چسباند. چسبندگی نوارها به حدی زیاد است که می توانند آستر را برای ماه ها در جای خود نگه دارند. با این حال برای آسیب های شدید در پهلوها توصیه نمی شوند. این روش به عنوان یک تعمیر موقت محسوب می شود.

نظافت پارچه سقف اتومبیل

اگر به خوبی از این پارچه های نگهداری نشود بعد از مدتی آسیب می بینند و زیبایی خود را از دست می دهند. یکی از نکات مهم در مراقبت از این پارچه ها، نظافت آنها است. نظافت به عنوان بخش جدایی ناپذیر از نگهداری پارچه های سقف خودرو شناخته می شود. با این کار می توان از تجمع بیشتر کثیفی جلوگیری نمود. در صورتی که نظافت پارچه به خوبی انجام نشود، تجمع بیشتر آلودگی ها موجب تشکیل ترکیبات شیمیایی می شود. این ترکیبات، باعث تخریب مواد پلیمری کامپوزیت های سرپوش می شوند.

نظافت پارچه سقف اتومبیل
در مورد لکه های جزئی می توان از یک تکه پارچه میکروفیبر و یک پاک کننده اثاثه یا لوازم داخلی ایمن استفاده کرد. ابتدا محل لکه را با استفاده از یک پارچه میکروفیبر پاک کنید. اگر لکه باقی ماند، به یک پاک کننده ایمن برای اثاثه یا لوازم داخلی نیاز است. مقدار کمی از پاک کننده را اسپری کنید تا گوشه کوچکی از پارچه میکروفیبر به آن اغشته شود. سپس به آرامی پاک کننده را در امتداد گوشه مرطوب پارچه تا نقطه سرپوش بمالید. حالا از انتهای تمیز و خشک پارچه فیبری استفاده و رطوبت اضافی را پاک کنید.
زمانی که ناحیه مرطوب خشک شد، باید بررسی کنید که آیا آلودگی پاک شده است یا خیر. معمولا لکه های جزئی از بین می روند. در مورد لکه های سخت باید از تمیز کننده های قوی و ایمن استفاده نمود. اگر اطلاعات کاملی در این زمینه ندارید بهتر است از یک کارشناس کمک بگیرید.

پارچه فابریک سقف اتومبیل

به مواد پارچه ای که روی سقف داخلی خودروها قرار می گیرند، روکش سقف داخلی یا هدلاینر می گویند. معمولا پارچه فابریک سقف اتومبیل از جنس پارچه های وینیل یا تار و پود دار است. این پارچه ها را با نام موکت سقف خودرو هم می شناسند. عایق بودن پارچه های وینیل باعث شده است تا گزینه مناسبی برای سقف خودرو باشند. امروزه بسیاری از طراحان خودرو برای پوشاندن سقف و حتی ستون ها از این پارچه استفاده می کنند.

پارچه فابریک سقف اتومبیل

موکت سقف خودروهای اقتصادی از مواد ارزان تری تهیه می شود که اغلب نا مخوف ” خز موش” را به خود می گیرند. اما در مدل های گران تر، از مواد بافته شده یا حتی جیر مانند استفاده می کنند که گاهی تا پایین ستون های پنجره کشیده می شوند. در برخی از وسایل نقلیه، عایق فوم در پارچه یکپارچه شده است. پارچه یا وینیل به تخته هدلاینر چسبانده می شود که توسط قالب ها، قطعات تزئینی و گیره های روی لبه ها و با پیچ هایی برای مجموعه های سبک، دستگیره ها و آفتاب گیرها در جای خود ثابت می شود. سرپوش های فرسوده و کثیف را می توان با تجهیزات اصلی تعویض کرد.

پارچه فابریک سقف گلف

پارچه فابریک سقف گلف وزن کمی دارد و نازک است. از پلی استر ساخته می شود و در برابر رطوبت مقاومت می کند.

پارچه فابریک سقف گلف
بسیاری از خودروسازان، در طراحی محصولات خود از پارچه سقف خودرو استفاده می کنند. خودروی گلف هم از این قضیه مستثنی نیست. خودروی گلف GTI ، یکی از پر فروش ترین خودروهای دنیا می باشد. این هاچ بک دوست داشتنی از محبوبیت بالایی برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − ده =