وبلاگ

موکت مخصوص خودرو چیست؟

موکت مخصوص خودرو چیست؟

موکت مخصوص خودرو چیست؟ موکت مخصوص خودرو تاثیر بسزایی در زیبایی فضای داخلی اتومبیل دارد. افراد زیادی، استفاده از این نوع تجهیزات را برای خودروی خود ضروری می دانند البته برخی هم اعتقادی به استفاده از آن ندارند. طبیعتا اگر آنها هم از فواید این موکت برای خودروی خود آگاه شوند، حتما تجدید نظر می کنند. در این مقاله می خواهیم در مورد موکت مخصوص خودرو و فواید آن صحبت کنیم.

موکت مخصوص خودرو چیست؟

موکت مخصوص خودرو یکی از منسوجات بدون بافت اتومبیل است که انواع مختلفی دارد. این موکت که جزء کفپوش ها به شمار می رود از جنس های متنوعی تولید می شود.

موکت مخصوص خودرو چیست؟

فواید موکت مخصوص خودرو

برخی از افراد تصور می کنند که موکت مخصوص خودرو فقط جنبه ی زیبایی دارد. باید گفت که فواید موکت مخصوص خودرو فقط به زیبایی محدود نمی شود. موکت اتومبیل علاوه بر زیبایی، نقش مهمی در کاهش صدای موتور خودرو و جلوگیری از کثیف و آلوده شدن کف خودرو دارد. ضمن اینکه اجازه نمی دهد تا کف خودرو آسیب ببیند. این موکت به عنوان عایق حرارتی عمل می کند و در روزهای سرد سال مانع از خروج گرمای داخل خودرو و ورود سرما به داخل اتومبیل می شود. یکی از مزایای دیگر استفاده از موکت مخصوص خودرو، به نظافت و تمیز کردن خودرو مربوط می شود. صاحبان خودرو به راحتی می توانند این موکت را از ماشین خارج کنند و آن را جارو بزنند یا بشویند.

انواع موکت مخصوص ماشین

موکت مخصوص خودرو را به دو دسته ی موکت های یک تکه و چند تکه تقسیم بندی می کنند که از نظر ویژگی ها و روش نصب با هم متفاوت هستند.

موکت مخصوص خودرو

1- موکت مخصوص خودرو یک تکه :

همان طور که از نام آنها مشخص است، این موکت ها یک تکه هستند و معمولا از جنس پلاستیک ساخته می شوند.

روش نصب موکت یک تکه خودرو :

برای نصب این نوع موکت ابتدا باید تمام صندلی ها و کنسول زیر آرنجی را باز کنید. بعد از آن، موکت یک تکه را که به صورت استاندارد طراحی شده است، روی موکت اصلی ماشین بیندازید.

2- موکت مخصوص خودرو چند تکه :

این نوع موکت در حالت های تخت و لبه دار تولید می شود که هر یک کاربرد خاصی دارند. این مدل از موکت را در 5-3 تکه برای ماشین های 4 درب تولید می کنند. 2 تکه از آن برای سرنشینان جلو و مابقی تکه ها برای سرنشینان عقب خودرو می باشد.

روش نصب موکت چند تکه خودرو :

شرایط نصب این نوع موکت، راحت تر از مدل یک تکه است. به همین علت بسیاری از افراد ترجیح می دهند تا از این نوع موکت برای خودروی خود استفاده نمایند.

موکت یا کفپوش سه بعدی خودرو

موکت سه بعدی خودرو ، کیفیت و کارایی بالایی دارد. این مدل یکی از جدیدترین مدل های موکت است که با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا تولید می شود. موکت 3 بعدی خودرو مانع از نفوذ گرد و خاک و مایعات به کف اتومبیل می گردد. طراحی این نوع موکت به گونه ای است که بر روی آن شیارهایی وجود دارد. مایعات به وسیله ی این شیارها به یک بخش موکت که حالت مخزن را دارد، هدایت می شوند. این امر باعث می شود تا موکت فابریک خودرو کثیف نشود. یکی از ویژگی های موکت سه بعدی خودرو، عدم سُر خوردن آن در کف ماشین است. این موکت به هر صورتی که آن را نصب کنید باقی می ماند. به دلیل ویژگی های خاص این موکت می توان از آن در تمام فصول سال استفاده کرد. با توجه به خصوصیات و کاربردهای موکت 3 بعدی، قیمت آن نیز بیشتر از مدل های دیگر می باشد.

جنس موکت مخصوص خودرو

موکت های اتومبیل در معرض گرد و غبار، فرسایش و … قرار دارند. بنابراین اگر جنس مناسبی داشته باشند، ماندگاری آنها طولانی تر می شود. در این حالت افراد برای مدت طولانی تری می توانند از این تجهیزات استفاده کنند. موکت های اتومبیل از جنس های مختلفی تولید می شوند. این امر شرایطی را فراهم می کند تا افراد با هر نوع سلیقه و انتظاری بتوانند مدل و جنس دلخواه خود را انتخاب و خریداری نمایند.

– موکت خودرو از جنس پلاستیک :

یکی از انواع موکت های خودرویی هستند که جنس آنها سفت و سنگین می باشد. این جنس از موکت خاصیت ارتجاعی کم اما کیفیت بالایی دارد. از دیگر ویژگی های این نوع موکت خودرویی می توان به نرمی و زیبایی آن اشاره کرد.

موکت خودرو از جنس پلاستیک

– موکت خودرو از جنس لاستیک :

مهم ترین ویژگی این نوع موکت ها، دوام بالای آنها است. علاوه بر این عایق خوبی در برابر نفوذ رطوبت می باشد و قیمت ارزانی هم دارد. اما نکته ای که در مورد موکت لاستیکی باید به آن توجه نمود، سُر خوردن همیشگی و جذب گرد و خاک است. اگر این موارد برای شما اهمیتی ندارد، می توانید برای خرید موکت خودرویی لاستیکی اقدام نمایید.

موکت خودرو از جنس لاستیک

– موکت خودرو از جنس پارچه :

یکی دیگر از جنس های موکت خودرو، پارچه می باشد. زیبایی و ضخامت آن در مقایسه با موکت های پلاستیکی بیشتر است. البته باید به این مسئله دقت داشت که موکت پارچه ای، خیلی زود کثیف می شود و بعد از شستشو، زمان زیادی طول می کشد تا خشک شود. در چنین شرایطی، بوی بد و آزاردهنده ای پیدا می کند.

موکت خودرو از جنس پارچه

– موکت خودرو از جنس پلی آمید :

این جنس از موکت خودرو، طرفداران خاص خود را دارد. استفاده از موکت خودرو پلی آمید باعث زیبایی و راحتی داخل کابین خودرو می شود و از ورود صدای موتور به داخل خودرو جلوگیری می کند.

موکت خودرو از جنس پلی آمید

– موکت یا کفپوش خودرو از جنس وینیل :

این جنس از موکت خودرو مزایای زیادی دارد و نسبت به موکت های لاستیکی موجود در بازار، پیشرفته تر می باشد. در ساختار این موکت، یک لایه ضخیم وینیل به کار رفته است. این لایه باعث می شود تا موکت خاصیت ضد آب داشته باشد و بتوان از آن در تمام فصول استفاده کرد. موکت وینیلی خودرو، گردو غبار را جذب نمی کند و اصلا در کف خودرو سُر نمی خورد. ضمن اینکه ماندگاری آن بیشتر از موکت های لاستیکی است.

موکت یا کفپوش خودرو از جنس وینیل

– موکت خودرو از جنس تایل :

موکت های تایل به عنوان نسل جدیدی از موکت ها شناخته می شوند. این موکت ها، ابعاد مختلفی دارند و به شکل تکه های برش خورده ( مربع، مستطیل، لوزی، مثلث و …) می باشند. این تکه ها مانند پازل در کنار هم قرار می گیرند و سطح موردنظر را می پوشانند. تنوع رنگ و طرح تایل، توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. از ویژگی های موکت خودرویی تایل می توان به مقاومت و عمر بالای آن اشاره کرد. به همین علت برای مکان های پرتردد مانند کف قطارها، انواع خودروها، هواپیما، آسانسور و … مورد استفاده قرار می گیرد. کفپوش تایل گزینه ی مناسبی برای خودرو است چرا که خاک و آلودگی را جذب نمی کند.

موکت خودرو از جنس تایل

– موکت پشت نمدی خودرو :

حتما نام کفپوش فابریک خودرو را شنیده اید. نام دیگر آن، موکت پشت نمدی است و سایزبندی خاصی دارد. این موکت ها از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و برای همه اتومبیل ها استفاده می شوند. یکی از دلایل محبوبیت موکت پشت نمدی خودرو، قیمت ارزان و دسترسی آسان آن می باشد. تنوع رنگ و طرح، پاکسازی آسان و عدم لغزش از دیگر مزایای این نوع موکت خودرو به شمار می روند.

– موکت تمام نمدی خودرو :

این موکت ها در طرح و رنگ های مختلفی تولید می شوند و با استفاده از آنها می توان یک دیزاین داخلی چشم نواز در خودروی خود ایجاد کرد. موکت تمام نمدی خودرو، سد مناسبی در مقابل نفوذ رطوبت، گل ولای و … به داخل خودرو است. با این حال، استقبال زیادی از این نوع موکت نمی شود. چرا که استفاده از آن نیاز به شستشوی مرتب دارد.

موکت تمام نمدی خودرو

شستن و تمیز کردن موکت مخصوص خودرو

یکی از نکات مهم در استفاده از موکت خودرو، توجه به تمیزی آن است. تمیز بودن موکت خودرو علاوه بر زیبایی فضای کابین باعث راحتی سرنشینان نیز می شود.

نحوه شستشوی موکت مخصوص خودرو

1- شستن موکت خودرو با استفاده از محلول های شستشو :

بعد از خارج کردن وسایل داخل خودرو، جاروبرقی را روشن کنید و گرد و غبار موکت را بگیرید. سپس به کمک محلول های شستشوی مناسب، موکت را بشویید. در یکی از روش ها می توانید از مخلوط سه ماده ی مایع ظرفشویی، سرکه و سودا استفاده نمایید. این مواد را به نسبت مساوی با هم مخلوط کنید و روی موکت کف خودرو اسپری نمایید. چند دقیقه صبر کنید و سپس بشویید. این محلول می تواند لکه های چربی را از بین ببرد. در مورد لکه های نوشیدنی ها، می توانید از محلول مایع ظرفشویی و آب اکسیژنه استفاده کنید. 2/3 این مخلوط را آب اکسیژنه تشکیل می دهد. بعد از اسپری و مالیدن آن بر روی موکت خودرو، کفی را با آب بشویید.

2- شستن موکت خودرو با استفاده از واتر جت :

یکی دیگر از روش های شستن موکت خودرو، استفاده از واتر جت است. در این حالت، آب را با فشار زیادی روی سطح موکت و کفی می پاشند. این امر باعث تمیز شدن لکه ها می شود. اگر لکه ها تمیز نشدند باید از محلول های شستشو استفاده کرد.

3- شستن موکت خودرو با استفاده از دستگاه کفی شوی :

این دستگاه نیمه اتوماتیک را باید در یک محل مناسب قرار داد. به کمک آن می توان عملیات شستشو را در زمان کوتاهی انجاد داد.

4- شستن موکت خودرو با استفاده از مخلوط آب گازدار و صابون :

در مواردی که موکت خودرو کثیف و لکه دار است می توانید از این مخلوط استفاده کنید. با این کار تمام آلودگی ها و لکه های آن از بین می روند.

5- شستن موکت خودرو با استفاده از تمیز کننده های مخصوص :

امروزه در بازار، تمیزکننده های مخصوصی برای شستشوی موکت خودرو به فروش می رسند. برای استفاده از این مواد، ابتدا باید چند قطره از آن را روی موکت ریخت و سپس آن را پخش کرد تا به تمام سطح موکت برسد. بعد از چند دقیقه که مایع خشک و یا تبخیر شد، به کمک یک فرچه یا برس نرم روی موکت را تمیز کرد.

نکات مهم در زمان انتخاب و خرید موکت مخصوص خودرو

در انتخاب کفی (کفپوش) خودرو باید به نوع طراحی و جنس آن توجه نمود. این موارد تاثیر زیادی بر کیفیت و بازدهی موکت خودرو دارند. کف خودرو در تماس با پای سرنشینان، رطوبت، گرد و غبار و … است. این عوامل باعث می شوند تا کفی خودرو در معرض فرسایش و پوسیدگی قرار بگیرد. بنابراین کفپوش هایی مناسب هستند که از جنس مرغوب مانند چرم و پلاستیک تهیه شده باشند و در برابر خوردگی و ساییدگی، مقاومت خوبی از خود نشان دهند. در زمان انتخاب کفپوش خودرو باید علاوه بر جنس و کیفیت، به طراحی آن نیز توجه کرد. طراحی کفپوش باید با نوع ماشین و اندازه ی آن متناسب باشد. طرح و رنگ موکت خودرو هم باید با رنگ اتومبیل هماهنگ باشد.

موکت مخصوص خودرو

ماشین آلات موردنیاز برای تولید موکت (کفپوش) خودرو

در تولید موکت خودرو به هزینه های مواد اولیه، دستگاه ها و تجهیزات موردنیاز برای ساخت توجه می شود. در این فرایند از ماشین آلات مختلفی مانند ماشین های اکستروژن تولید برقی، انواع میکسر، همزن، ماشین های پرسی و قالب های مخصوص استفاده می کنند.

سخن پایانی

موکت مخصوص خودرو یکی از تجهیزات کاربردی ماشین است که نقش مهمی در زیبایی دیزاین داخلی و محافظت از کف خودرو دارد. انواع مختلف آن شامل موکت یک تکه و چند تکه می شوند. این محصول از جنس های متنوعی مانند چرم، لاستیک، تایل، پلی آمید و … تولید می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + نه =