وبلاگ

چرم مصنوعی خودرو

چرم مصنوعی خودرو

چرم مصنوعی خودرویی یک محصول کاربردی است که نقش مهمی در زیبایی خودرو ایفا می کند. آیا شما هم جزء افرادی هستید که به خودروی خود اهمیت می دهید؟ برخی از مردم، با این دید به اتومبیل نگاه می کنند که بتوانند نیازهای خود را برطرف کنند. اما عده ای دیگر به خودرو خود وابسته هستند و مانند عضوی از خانواده به آن توجه می کنند. تک تک جزئیات خودرو برای این افراد اهمیت دارد. یکی از مهم ترین مواردی که در خودروی خود به آن توجه می کنند، زیبایی آن می باشد. امروزه برای زیباسازی فضای داخلی اتومبیل از روکش های چرمی استفاده می کنند. این امر باعث می شود تا فضای داخل اتومبیل آنها، بسیار شیک و لوکس شود. امروزه بسیاری از شرکت ها برای زیباسازی محصولات خود از چرم مصنوعی بهره می برند. حتما شما هم اتومبیل هایی را دیده اید که برای تزئین و مقاوم سازی روکش صندلی، داشبورد، فرمان، دنده و … از چرم مصنوعی استفاده کرده اند.

چرم مصنوعی چیست؟

یکی از بهترین اختراعات بشر می باشد که کاربردهای مختلفی در تولید مبل، کفش، پالتو، اتومبیل و … دارد. انسان ها از قدیم با استفاده از چرم، نیازهای خود را برطرف می کردند. بسیاری از آنها با کمک پوست حیوانات، محصولاتی تولید می کنند که برای ساخت کیف، کفش، پوشاک و مبلمان چرمی به کار می روند.

چرم مصنوعی خودرو چیست؟
چرم مصنوعی، محصولی است که از مواد مصنوعی تولید می شود. این محصول نسبت به چرم طبیعی، قیمت کمتری دارد. به همین علت موردتوجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. چرم مصنوعی شباهت زیادی با چرم طبیعی دارد و به راحتی نمی توان آنها را از هم تشخیص داد.

نام های مختلف چرم مصنوعی

چرم مصنوعی با نام های مختلفی مانند چرم اگزما، چرم پلی اورتان و چرم وگان شناخته می شود. البته فروشندگان برای فروش محصولات چرمی خود از نام های چرم صنعتی، چرم غیر طبیعی، PU، چرم گیاهی، PU leather، leatherette و faux leather استفاده می کنند.

تاریخچه چرم مصنوعی

این نوع چرم برای اولین بار در قرن 19 میلادی در آلمان تولید شد. برای ساخت آن، از خمیر کاغذ فرآوری شده، یک روکش پلاستیکی از جنس پلی اورتان، یک لایه الیاف از نوع پلی استر استفاده شده بود. این چرم مصنوعی Presstoff نام داشت. آلمان در حین جنگ جهانی دوم از این نوع چرم استفاده می کرد. در آن زمان، خیلی کم از چرم مصنوعی استفاده می شد. از طرفی، چرم های مصنوعی هم در اثر استفاده زیاد دچار خمش و ساییدگی یا لایه لایه می شدند. علاوه بر این، چسبندگی آنها از بین می رفت.
تولید چرم مصنوعی در امریکا به دهه 1940 بازمی گردد. در آن زمان برای تهیه کفش و لوازم داخلی خودرو از چرم مصنوعی استفاده می کردند.

تازیخچه چرم مصنوعی
یک شرکت دیگر به نام DuPont توانست با استفاده از ماده ای به نام Corfam، نوع دیگری از چرم مصنوعی را تولید کند. این چرم مصنوعی، poromeric نام داشت. این اتفاق در اواخر دهد 1950 رخ داد. نوع منفذدار این چرم، در نمایشگاه کفش شیکاگو (1963) به نمایش درآمد. پس از آن در یک نمایشگاه دیگر در نیویورک هم به نمایش گذاشته شد. دوام این نوع چرم ها بیشتر از چرم های طبیعی بود. یکی دیگر از مزایای چرم مصنوعی، براقیت آن بود. این شرکت در سال 1971 حقوق خود را به یک شرکت لهستانی واگذار کرد.
در قرن 20 برای قاب دوربین ها از یک نوع چرم مصنوعی به نام Leatherette استفاده شد. این چرم با استفاده از الیاف طبیعی یا مصنوعی توسط پلاستیک ساخته و با لایه ای نرم از PVC پوشانده می شد. معمولا از چرم مصنوعی Leatherette نیز استفاده می کردند.

انواع چرم مصنوعی

چرم مصنوعی انواع مختلفی دارد که از آن جمله می توان به چرم مصنوعی اکلیلی، طرح دار، منفذدار، پلی اورتان و اشبالت اشاره کرد.

1- چرم مصنوعی اکلیلی : این چرم ها، مقاومت بالایی دارند و از نظر رنگ پذیری دارای تنوع بی نظیری می باشند. درخشندگی و براقیت چرم مصنوعی اکلیلی توجه بسیاری از افراد را به خود جلب نموده است. رنگ های قرمز، آبی، طلایی و نقره ای این چرم در بازار به فروش می رسند. این نوع چرم، کاربردهای زیادی دارد و از محبوبیت بالایی برخوردار می باشد. این نوع چرم در تولید مبلمان، کیف و کفش و … مورد استفاده قرار می گیرد.

2- چرم مصنوعی طرح دار : بسیاری از کارخانه ها در تولید چرم مصنوعی از طرح های مختلفی مانند طرح پوست مار، پوست کروکدیل و طرح سنگی استفاده می کنند. تولید این محصول با استفاده از حرارت و فشار بسیار بالا صورت می گیرد. قیمت چرم های مصنوعی با طرح پوست مار ارزان تر از چرم های مصنوعی کفش می باشد.

3- چرم مصنوعی منفذدار : دارای قابلیت تنفس هستند و شامل دو نوع کورفوم و چرم می شوند. نوع اول محبوبیت بالایی داشت و در تولید زین سوارکاری هم به کار می رفت. نوع دوم، از یک لایه پلاستیکی تشکیل می شد که توسط یک لایه پارچه ای پوشانده می شد. این پوشش پارچه ای از فیبر طبیعی یا مصنوعی ساخته می شد که بر روی آن لایه ای از پی وی سی قرار داشت.

انواع چرم مصنوعی

4- چرم مصنوعی پلی اورتان : در تولید لوازم منزل و پوشاک به کار می رود. چرم مصنوعی پلی اورتان که با نام PU هم شناخته می شود، بسیار نرم و انعطاف پذیر است. یکی دیگر از ویژگی های آن قابلیت تنفس و ظرافت چرم می باشد.

5- چرم مصنوعی اشبالت : معمولا این نوع چرم به صورت دو رو است و از ترکیب چرم طبیعی و مصنوعی به دست می آید. از مشخصات بارز آن می توان به ظاهر پرز مانند و ضخامت 8-5 میلی متر اشاره کرد. رنگ های مختلف این نوع چرم برای تهیه انواع کیف، کفش و کارهای هنری و دستی به کار می روند.

انواع چرم مصنوعی از نظر ساختار

1- PU پلی اورتان :

معمولا برای تولید چرم مصنوعی PU، لایه ای از فیبر را بوسیله ی پلاستیک پلی اورتان می پوشانند. محصولاتی که از چرم مصنوعی پلی اورتان ساخته می شوند، از نظر ظاهری مشابه چرم طبیعی هستند. در سطح این چرم، آثار ترک خوردگی و لایه برداری وجود ندارد.

2-PVC پلی وینیل کلراید :

اگر وینیل ذوب شود، بر روی سطح الیاف قرار می گیرد. این سطح تولید شده، تقریبا ضد آب، انعطاف پذیر و بادوام است. چرم مصنوعی PVC به راحتی تمیز می شود و نگهداری از آن کار سختی نیست. به همین علت در بیمارستان ها و رستوران ها مورد استفاده قرار می گیرد. این چرم مصنوعی مقاومت زیادی در برابر نور خورشید ندارد. اگر برای مدت طولانی از آن استفاده شود، ترک برمی دارد.

انواع چرم مصنوعی از نظر ساختار

چرم مصنوعی خودرویی

در بیشتر کارخانه های خودروسازی داخلی از روکش های پارچه ای استفاده می شود. این نوع روکش ها زود کثیف می شوند و تمیز کردن آنها سخت است. علاوه بر این، در معرض نور خورشید، تغییر رنگ می دهند. این دلایل موجب محبوبیت روکش های چرمی خودرو شده است. چرم طبیعی بسیار گران است. به همین علت بسیاری از شرکت های خودروسازی از چرم مصنوعی استفاده می کنند. چرم مصنوعی آلمانی اتومبیل و چرم مصنوعی ایتالیایی اتومبیل جزء مهم ترین انواع چرم مصنوعی خودرویی به شمار می روند.

چرم مصنوعی ایتالیایی اتومبیل

چرم مصنوعی ایتالیایی کیفیت و قیمت بالایی دارد. به همین علت در تولید کالاهای مختلفی مانند کیف، کفش، بند ساعت و حتی داخل خودرو به کار می رود. ظرافت و استحکام بالای چرم ایتالیایی باعث شده تا در مد و طراحی از آن استفاده شود. چرم های مصنوعی خاصیت ارتجاعی بالایی دارند و در برابر سرما، گرما، رطوبت، الکل و لکه ها مقاوم هستند. از چرم مصنوعی ایتالیایی اتومبیل برای تهیه روکش صندلی، فرمان، روکش درها، سقف و … در خودروهای گران قیمت استفاده می کنند. برخی از خودروسازان، این نوع چرم را برای بهبود دیزاین داخلی محصولات خود به کار می برند.

چرم مصنوعی خودرویی
چرم مصنوعی ایتالیایی اتومبیل با استفاده از فناوری های نوین تهیه می شوند. در زمان تهیه این نوع چرم به نکاتی مانند راحتی، مقاومت و سازگاری آن با محیط زیست توجه می کنند.

چرم مصنوعی آلمانی اتومبیل

چرم مصنوعی آلمانی اتومبیل ، ساختاری مستحکم دارد. در صورت لمس این نوع چرم، حس دلپذیری را تجربه می کنید. این نوع چرم، با استانداردهای جهانی مطابقت دارد و در برابر تعریق مقاوم است. علاوه بر این، مقاومت زیادی در برابر اصطکاک دارد. امروزه بسیاری از خودروسازان معروف دنیا برای تزئین بخش های داخلی خودروهای خود از چرم مصنوعی آلمانی استفاده می کنند. پوشش صندلی، پشتی، داشبورد، فرمان، روکش درها، دستگیره، پوشش سقف، آفتاب گیر، کاپوت و … با استفاده از چرم مصنوعی، ظاهری شیک و لوکس به این خودروها می بخشد.

مهم ترین برندهای چرم مصنوعی

برندهای چرم کلارینو، فابریکوید، کایدکس، لریکا، چرم MB-Tex ، Rexine ، Sta-Kleen و NuLeather از معتبرترین برندهای چرم مصنوعی در جهان می باشند.

تولید کنندگان اصلی چرم مصنوعی در جهان

کشورهای آلمان، انگلیس، فرانسه و سوئد به عنوان مهم ترین تولید کنندگان چرم مصنوعی در دنیا شناخته می شوند.

تولید کنندگان اصلی چرم مصنوعی در جهان

کشورهایی که بیشترین چرم مصنوعی را مصرف می کنند:
آذربایجان، ارمنستان و عراق بیشترین مصرف چرم مصنوعی را در جهان دارند.

مزایای چرم مصنوعی خودرویی

مزایای چرم مصنوعی باعث شده تا بسیاری از افراد در خودروی خود از روکش های چرم مصنوعی استفاده کنند.

– ظاهر زیبا و تنوع رنگی : این روکش ها، ظاهری زیبا و شیک به خودرو می دهند. مدل ها و رنگ های مختلفی از چرم مصنوعی تولید می شوند. به همین علت هر فردی می تواند مطابق با سلیقه خود، از چرم مصنوعی مناسب استفاده نماید. دانه بندی و رنگ چرم مصنوعی در کنار بافت اصلاح شده ی آن باعث ایجاد یک ظاهر عالی شده است. این نوع چرم دارای ظاهری با دوام و با ثبات می باشد.
– قیمت چرم مصنوعی : یکی از مهم ترین مزایای چرم مصنوعی خودرویی، قیمت مناسب آن است. قیمت چرم مصنوعی خودرویی نسبت به چرم طبیعی ارزان تر می باشد. این امر باعث شده تا بسیاری از مشتریان، چرم مصنوعی را ترجیح دهند.
– قابلیت شستشو و نظافت چرم مصنوعی: بسیاری از افرادی که کودک خردسال دارند به جنس روکش صندلی خودرو توجه ویژه ای می کنند. روکش هایی که با استفاده از چرم مصنوعی تولید می شوند به راحتی قابل شستشو می باشند. تمیز کردن این نوع روکش ها ساده تر از روکش های پارچه ای است. با استفاده از یک دستمال مرطوب می توان روکش صندلی چرمی را تمیز کرد.
– مقاومت در برابر نفوذ رطوبت : ساختار روکش های چرم مصنوعی به گونه ای است که نشستن با لباس خیس هم موجب خیس شدن آنها نمی شود.

مزایای چرم مصنوعی خودرویی
– نصب و تعویض آسان : روکش های چرم مصنوعی وزن کمی دارند و به راحتی و در مدت کوتاهی می توان آنها را نصب و یا تعویض نمود.
– استفاده آسان از چرم مصنوعی : یکی از مزایای چرم مصنوعی، برش و دوخت راحت آن می باشد. بافت این چرم به گونه ای است که جای سوزن روی آن جلب توجه نمی کند. جنس چرم مصنوعی با نخ های کرکی سازگاری بیشتری دارد.
– تعمیرات کم : پوسته پوسته شدن و ترک خوردگی در این نوع چرم، کمتر دیده می شود. چون این چرم، رطوبت کمتری را در خود نگه می دارد. اگر به خوبی از آن مراقبت شود، آسیب نمی بیند و نیاز به تعمیر خاصی ندارد.
– تنوع طرح ها : امروزه چرم مصنوعی را با طرح ها و رنگ های مختلف در بازار به فروش می رسانند. هر نوع بافت و الگو را می توان روی آن چاپ کرد. این ویژگی باعث شده تا چرم مصنوعی مورد توجه فعالان صنعت مد قرار بگیرد. طراحان دکوراسیون داخلی و تجاری با استفاده از چرم مصنوعی، ایده های خود را با تنوع بیشتری ارائه می دهند.
– طول عمر و دوام چرم مصنوعی : یکی از ویژگی های چرم مصنوعی، دوام و مقاومت بالای آن است. این مورد باعث شده تا این محصول به سختی دچار خراشیدگی شود.

معایب چرم مصنوعی

چرم مصنوعی هم مانند هر محصول دیگری در کنار مزایا، دارای معایبی است. ظاهر غیر طبیعی چرم مصنوعی جزء معایب آن به شمار می رود. مقاومت این نوع چرم در مقابل پارگی و سوراخ شدگی کمتر می باشد. پوشاک و کفش هایی که با چرم مصنوعی تولید می شوند را نباید برای مدت طولانی استفاده کرد. در غیر این صورت ممکن است با مشکلات پوستی مواجه شوید. در تولید این نوع چرم از مواد شیمیایی استفاده می شود. به همین علت بوی خوبی ندارد.

کاربردهای چرم مصنوعی

مزایای چرم مصنوعی موجب شده تا در صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. امروزه برای تولید انواع لباس مردانه و زنانه، تولید انواع کفش ورزشی، کلاسیک مردانه، کفش های مجلسی زنانه و بچه گانه از آن استفاده می کنند. علاوه بر این، بسیاری از انواع کیف های رسمی، اداری، مجلسی، ورزشی، چمدان های مسافرتی، کیف های مردانه، زنانه و بچه گانه را با استفاده از این نوع چرم تهیه می کنند. برخی از تولید کننده ها برای تهیه ی روکش جلد کتاب، دفتر، سررسید و کاغذ دیواری از چرم مصنوعی بهره می برند. ست های تبلیغاتی سازمان های مختلف هم نمونه ای از کاربردهای چرم مصنوعی می باشند. از دیگر کاربردهای چرم مصنوعی می توان به استفاده از آن در تولید روکش انواع مبل و صندلی، اتومبیل سازی، تزئینات داخلی، ترمز و کناره ی فرش، تولید و ساخت انواع پارچه های ضد آب و … اشاره کرد.

کاربردهای چرم مصنوعی

تفاوت چرم مصنوعی با چرم طبیعی

– چرم طبیعی با استفاده از پوست حیواناتی مانند گاو و گاومیش تولید می شود. اما برای تهیه ی چرم مصنوعی از مواد پلاستیکی استفاده می کنند.
موم، رنگ و رزین را هم برای ایجاد بافت و رنگ در چرم مصنوعی به کار می برند.
– چرم های طبیعی دارای منافذ و مشخصه های خاصی هستند که ظاهر متمایزی به آنها داده است. در حالی که چرم مصنوعی بسیار یکنواخت است و برای اینکه ظاهری طبیعی داشته باشد، در آن منافذی ایجاد می کنند.
– قسمت پشت چرم طبیعی به صورت فیبری است در حالی که چرم مصنوعی، یک نوع پارچه است که بوسیله پلاستیک صاف و دانه ای پوشیده شده است. برخی از نمونه های چرم مصنوعی شباهت زیادی به چرم طبیعی دارند.
– ساختار و دانه بندی چرم مصنوعی منظم تر از چرم طبیعی است. وجود نقش در این نوع چرم باعث شده تا سطحی یکنواخت تر داشته باشد.
– اگر با ذره بین به لبه ی برش خورده ی چرم مصنوعی نگاه کنید، لایه ای بدون فیبر و بسیار متراکم مشاهده می نمایید. در حالی که در چرم طبیعی، یک لایه فیبر متراکم دیده می شود.

تفاوت چرم مصنوعی با چرم طبیعی
– واکنش چرم مصنوعی و طبیعی نسبت به حرارت و دمای بالا متفاوت می باشد. اگر چرم طبیعی در معرض آتش و حرارت بالا قرار گیرد، فقط می درخشد اما نمی سوزد. در این هنگام، بویی شبیه موهای سوخته به مشام می رسد. اما چرم های مصنوعی مقاومت خوبی نسبت به حرارت ندارند و در آتش به خوبی می سوزند. بوی سوختن چرم مصنوعی شبیه بوی پلاستیک سوخته می باشد.
– چرم های مصنوعی نسبت به چرم های طبیعی ارزان تر هستند.

نحوه تولید چرم مصنوعی

روش های مختلفی برای ساخت چرم مصنوعی وجود دارد. برای تولید این چرم، یک عملیات مکانیکی انجام می شود. در بیشتر مواقع برای تولید این نوع چرم، لایه ای از پارچه را به وسیله ی روکش و لایه ای اسفنج از جنس پی وی سی یا پلی اورتان می پوشانند. محصول نهایی شباهت زیادی به چرم طبیعی دارد. اما قیمت آن ارزان تر است.

دلایل جایگزینی چرم مصنوعی به جای چرم طبیعی

مهم ترین دلیل جایگزینی چرم مصنوعی به جای چرم طبیعی به مسائل اخلاقی بر می گردد. پرورش حیوانات برای بهره مندی از چرم آنها، یک کار انسانی نیست. از طرفی، فرایند تولید چرم طبیعی باعث آلودگی آب و محیط زیست می شود.

قیمت چرم مصنوعی خودرویی

همان طور که گفتیم قیمت چرم مصنوعی نسبت به چرم طبیعی ارزان تر است. قیمت چرم مصنوعی خودرو به مواد اولیه مورد استفاده، برند، رنگ، کاربرد، جنس، ویژگی و … بستگی دارد.

دلایل جایگزینی چرم مصنوعی به جای چرم طبیعی

سخن پایانی

مزایای چرم مصنوعی باعث شده تا در صنایع مختلف از آن استفاده شود. یکی از این صنایع، خودروسازی است. چرم مصنوعی گزینه ی مناسبی برای تولید روکش صندلی خودرو می باشد. محصولات تولید شده از چرم مصنوعی مورد توجه بسیاری از شرکت ها و مشتریان قرار گرفته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + پانزده =